Karpuzda büyük tehlike: Bakteri deposu olabilir!

SAĞLIK Yayınlanma : 26 Temmuz 2025 13:48
Karpuzda büyük tehlike: Bakteri deposu olabilir!
Yaz sofralarının vazgeçilmez meyvesi karpuz, üretim koşulları nedeniyle kabuğunda birikebilen çok sayıda bakteri nedeniyle sağlığı tehdit ediyor. Uzmanlar, karpuz tüketirken dikkat edilmesi gerekenleri açıkladı. Peki zehirlenmelere varan etkilere maruz ka

Yaz aylarının en fazla tüketilen meyveleri arasında yer alan karpuzun doğru tüketilmediğinde tehlike saçtığı ortaya çıktı.

Necmettin Erbakan Üniversitesi Tıp Fakültesi Gastroenteroloji Uzmanı Prof. Dr. Ali Demir, yaz sıcaklarında hafif olması ve serinletici etkisi nedeniyle sıkça tercih edilen karpuz ile ilgili önemli uyarılarda bulundu. Prof. Dr. Demir, karpuzun hijyen kurallarına dikkat edilmeden, yıkanmadan kesilerek tüketilmesi halinde ciddi gıda zehirlenmelerine yol açabileceğini söyledi.

Karpuzun tarladan eve gelinceye kadar geçen süreçte hijyen koşularına dikkat edilmesi gerektiğini vurgulayan Demir, “Karpuz tarladan alıp tüketime sunulan bir besin kaynağımız. Dolayısıyla tarlada bulunan bütün mikroorganizmaları taşımış olması mümkündür. Üzerinde bulunan mikroorganizmalar tarladan gelen mikroorganizmalar olacaktır ister istemez. Tarlada bulunan kirli sularla sulanıyorsa karpuz tarlaları mikroorganizmaların çeşitliliği, değişikliği ister istemez farklı olacaktır. Bu nedenle her türlü mikroorganizmanın olabileceğini dikkate almamız gerekiyor. Gram pozitif bakteriler olabilir, gram negatif bakteriler olabilir, tifo, salmonella dediğimiz bakteriler yine karpuzun dış kısmında bulunmuş olabilir" dedi.


“YIKANMADAN KESİLİRSE KABUKTAKİ BAKTERİLER İÇİNE GEÇEBİLİR”

Karpuzun dış yüzeyinde bulunan zararlı bakterilerin, özellikle kabuğunda çatlak veya zedelenme varsa ya da yıkanmadan kesilmesi durumunda iç kısma geçebileceğini ifade eden Prof. Dr. Demir, bu durumun gıda zehirlenmelerine yol açabileceğini belirterek, "Karpuzun kabuğunda herhangi bir zedelenme varsa, çatlama meydana gelmişse iç kısma geçme söz konusu olabilir ya da karpuz kesilirken dışarısı iyi temizlenmediyse ki mutlaka yıkanarak temizlenmesi gerekiyor, o zaman kesim anında da içeriye doğru dışındaki o bakterileri karpuzun içerisine doğru itmiş olmamız mümkündür. Bu durumda ister istemez o bakterileri sindirim sistemine almamız söz konusu olabilir. En çok halkımızın korktuğu hastalıklardan birisi salmonelladır. İshal yapar, ateş yapar ki halk arasında tifo denilen mikroorganizmadır" ifadelerini kullandı.


“KORUMA KOŞULLARI DA ÖNEMLİ”

Prof. Dr. Ali Demir, karpuzu kesildikten sonra en kısa sürede tüketmek gerektiğini belirterek, "Eğer karpuz kesildiği zaman bir kısmı yenilip bir kısmı saklanacaksa üzerinin hava almayacak şekilde kaplanması, koruyucu bir şekilde kaplanması gerekir. Bir iki gün içerisinde onun tüketilmesi gerekir. Zaten tüketilmediği takdirde bozulma ile kendini göstermeye başlar. İster istemez bir enfeksiyon kaynağı olabiliyor. Onun için en kısa sürede bir iki gün içinde tüketilmesi gerekir. Dış kısmının hava almayacak şekilde kapatılması bozulmayı yavaşlatır, koruyucu bir faktör olabilir" şeklinde konuştu.

Karpuzu kesmeden yıkayıp yıkamadıkları sorusu yöneltilen vatandaşlardan bir kısmı karpuzu kesmeden önce mutlaka yıkadıklarını, bazıları da hiçbir zaman yıkamadıklarını söyledi.


BU BELİRTİLER VARSA DİKKAT

Salmonella enfeksiyonunda olası belirtiler, yüksek ateş, ishal, mide krampları, mide bulantısı ve kusma, titreme, baş ağrısı ve zaman zaman dışkıda kan görülmesidir. En yaygın görülen belirti ise ishaldir. İshal yaklaşık 10 gün içinde iyileşse de bağırsakların normal düzenine dönmesi birkaç ayı bulabilir.

Yorum Yaz
  • UYARI: Konuyla ilgisi bulunmayan, hakaret içeren cümleler veya imalar, inançlara saldırı, şiddete teşvik yorumları onaylanmamaktadır.