Bakan Kurum'dan kritik uyarı: İklim çözümü yeni bir eşitsizlik yaratmamalı
-
Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanı ve COP31 Başkanı Murat Kurum, Londra'da düzenlenen Enerji Dönüşümü Diyaloğu İkinci Toplantısı'nda, elektrifikasyonda '2035'e kadar yüzde 35' hedefine yönelik küresel destek görmenin önemine değindi. Kurum, bu hedefin sadece teknolojiye erişimi olan ülkeler arasında bir yarış olmaması gerektiğini vurgulayarak, "Temiz enerji dönüşümü, aynı zamanda adil bir kalkınma meselesidir. Eğer bu dönüşüm finansman adaletiyle desteklenmezse, iklim çözümü yeni bir kalkınma eşitsizliğine dönüşebilir." dedi.
-
Bakan Kurum, COP31 Başkanlığı ve Uluslararası Enerji Ajansı (IEA) iş birliğiyle gerçekleştirilen toplantıda yaptığı konuşmada, IEA'nın veri gücü ile COP31 Başkanlığının siyasi iradesinin bir araya gelmesinin iklim diplomasisi için hayati önem taşıdığını belirtti. Paris'teki ilk toplantıda da öne çıkan elektrifikasyon konusunun, COP31'in temel yaklaşımlarından biri olduğunu hatırlatan Kurum, "Elektrifikasyonu finansmandan, finansmanı kalkınma hakkından, yenilenebilir enerjiyi şebeke yatırımlarından, şehirleri sanayiden, binaları günlük hayattan kopararak asla ele alamayız. COP31’in temel yaklaşımı, bu parçaları aynı ışığın altında birleştirmektir." ifadelerini kullandı. Kurum, '2035'e kadar yüzde 35' hedefini, enerji güvenliği, temiz üretim, şehir dönüşümü ve adil kalkınmayı bütüncül bir yaklaşımla ele alan bir çağrı olarak değerlendirdiklerini dile getirdi.
-
Kurum, iki hafta önce kamuoyuyla paylaştıkları '2035'e kadar yüzde 35' hedefine yönelik tüm dünyaya açık ve şeffaf olduklarını belirterek, bu hedefin nihai enerji tüketiminin yüzde 35'inin elektrikle karşılanmasını öngördüğünü söyledi. Bu hedefi belirlerken tüm parametreleri göz önünde bulundurduklarını ve IEA'nın değerli katkıları olduğunu aktaran Kurum, "Şimdi beklentimiz şu, bu hedefe giden yolları ortaya koyacak özel bir rapor hazırlaması." dedi. Kurum, bu raporun ülkeler için uygulanabilir, ölçülebilir ve takip edilebilir bir yol haritası sunmasının önemine vurgu yaptı. İş dünyasından da bu hedefe güçlü bir destek geldiğini ve şirketlerin büyük çoğunluğunun faaliyetlerini elektrifikasyon ekseninde dönüştürmeyi öngördüğünü belirten Kurum, bu sahiplenmenin kalıcı başarıya dönüşmesi için finansman adaleti ve kalkınma eşitsizliğinin önüne geçilmesi gerektiğini yineledi.
-
Bakan Kurum, temiz enerjiye geçişin enerjiye erişim hakkını zayıflatmaması gerektiğinin altını çizerek, gelişmekte olan ülkelerin teknolojiye, şebeke yatırımlarına, yenilenebilir enerji kapasitesine ve uygun finansmana erişiminin güvence altına alınmasının küresel hedeflere ulaşmada kritik olduğunu vurguladı. Kurum, COP31'i verilen sözlerin hayata geçirildiği, 'Uygulama COP'u' haline getirmeyi amaçladıklarını söyledi. Ayrıca, binalarda enerji tüketim yoğunluğunu 2035'e kadar yüzde 25, atık artışını ise yüzde 50 azaltma hedeflerini de hatırlatan Kurum, Türkiye'nin bu alanlardaki tecrübesini COP31'in ortak aklına taşımak istediklerini sözlerine ekledi.
-








